Hembys Mercurius

Alla inlägg den 30 april 2013

Av hembysmercurius - 30 april 2013 21:24

Hej! Det är jag som är Josefin. Men kallas ofta för, Jossan elr Joss. :) Jag är en av ägarna/ryttare på Mercurius. Jag är 12 år i år. ;) Idag tänkte jag skriva om vad vi gjorde idag med Mercurius. Det började med att vi åkte ut till stallet vid ca kl 4. Vi kom till stallet och började fixa med maten, blanda morötter, sloober masch och mineraler. Sen tog jag ut Mercurius i gången för att pyssla med honom. Tog av täcket, borstade och kammade manen. Mamma passade på att mocka. ;) Sen var det sadel, träns och dags att rida ut i det mulna vädret som såg lite oroligt ut för regn. Vi gick en bit på vägen och mamma passade på att fota: 


 

 Efter en bit på vägen mötte vi en häst o vagn, Mercurius tyckte den var jätteläskig. Från 500 m håll tror vi att han först inte såg att det var en ponny. Men när vi kunde passera förbi (efter några omgångars steppande) så var han helt lung när vagnen passerade brevid honom. Senare trampade vi vidare och gick till Kalvsviks terrängbana och började trava runt lite, det började med att det droppade lite från himlen. Men precis när jag skulle galoppera började det ÖS regna/hagla!! Men det var bara att bita ihop och fatta galopp...Han tyckte förstårs att detvar suuuuuper kul att galoppera utomhus så han bockade lite. 

Mamma fotade när jag travade :

 

Han gick ner i en fin form och höjde ryggen bra. Fina Mercurius   


Senare gick vi in i skogen för att skydda oss lite mot den kalla vinden och det hårda haglandet. Efter vi kom ut ur skogsdungen uppehåll ösregnet/haglandet och vi såg att häst o vagnen som vi mötte förut var på kalvsviks gårds utevolt. Vi gick så nära vi kunde för att tåleransträna. Han tyckte att den fortfarande var lite läskig och steppade lite. Men efter ha lungnat sig så gav vi godis och gick därifrån. På vägen tillbaks kom vi till en backe som är en början på det som vi kallar "lilla rundan". Det är en rätt så brant backe med mjukt underlag. Jag travade upp för den 1 gång. Den andra gången tyckte mamma att jag skulle ta en galopp. Så upp jag for haha. Han laddade ordentligt och gjorde ett bocksprång och flög upp för backen. Det kändes som han skrek: WIHOOOOO!


 

Vi gjorde det en sista gång igen och han var lika glad där. :) Sen fick han skritta på halvlånga tyglar ända vägen tillbaka till stallet. Jag hoppade av dyngsur och ponnyn gick in i stallet lika dyngsur han med. Borstade av den värsta våtheten och satte på honom ett innetäcke.När han gick nöjt in i boxen fick han också sin favoritmåltidsrätt. Sloober masch. :D Han slurpade i sig det och ställde sig sedan nöjt vid fönstret i solen och myste.

   Tack för mig. Hoppas Jennifer tycker sig att han trivs imorgon, hon ska nämnligen ha lektion till mig och Erica. Det ska bli kul! Hejdå :)




Av hembysmercurius - 30 april 2013 14:27

 

Nu har Mercurius varit sin första vecka hos oss. Det har gått jättebra och han ser ut att trivas. Han äter med god aptit (även torv i boxen när vi fyllt på), dricker bra och har blivit kompis med sin boxgranne Wille som också är en skimmel.

I söndags såg vi Mercurius rulla sig ordentligt i hagen och det är ett gott tecken. Han är lugn och avslappnad men nyfiken!


Denna första vecka har vi fokuserat mest på att installera honom i de miljöer som är hans nya hem. Vi har varit ute i närområdet och han tycker verkligen det är ROLIGT att få komma ut. En glädjebrall såg vi i söndags vid upptempo på en härlig och fin del av vår ridled   


Vi har också hunnit med en sadelprovning. Så nu har vi både dressyr- och hoppsadel och är redo att börja jobba honom. Vi har planerat hans första månads träningsschema och vi kommer att få hjälp av Jennifer som instruktör att komma igång och hitta hans knappar. 


Vi lovar att skriva regelbundet och även lägga upp foton och filmer. Vi är alla SÅ nöjda med Mercurius och vi ser fram emot att få lära känna honom ännu mer och att han får bli den Läromästare vi vet att han är   



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards