Hembys Mercurius

Alla inlägg under maj 2013

Av hembysmercurius - 16 maj 2013 22:56

Vår fina ponny börjar testa tjejerna lite så vi måste sätta lite fokus på att träna Ledarskap med Mercurius.

Så dagens pass bestod också i ledövningar från marken och inkallning. Det var första gången vi tränade just detta men han fattade väldigt fort när han förstod att han blev belönad för sin samarbetsvilja   


Ledövning, Mercurius följer Jossan


 

Jossan tränar inkallning (till en början sittande)


 

Visst är Mercurius duktig, söta var dom i alla fall!   

Av hembysmercurius - 16 maj 2013 22:40

Idag skulle vi ha haft lektion med Jennifer men hon blev tvungen att boka om. Vi bestämde därför att dagens träning skulle bestå av dels ledövningar och träna på läxa Jossan fått av Jennifer, komma ner djupare i dressyrsadeln. Så därför fick det bli ett helt pass utan stigbyglar. Jossan fick först sätta den längd hon skulle vilja rida i och jag (mamma Anna-Lena) såg att de var för korta även om Jossan tyckte att hon längde mot vad hon brukar ha... Jag lät ena sidan vara i Jossans längd, sen längde jag den andra sidan 3 hål, stigbyglarna lades upp för passet. Kan avslöja att efter att Jossan ridit klart så tog vi ner stigbyglarna och då tyckte hon att Min längd var bäst   så hon fick sig en tankeställare...


Nu blir det filmtajm!


Jossan tränar övergångar skritt/trav


 

Jossan i trav på volt


 

Jossan tränar galoppövergångar/fattningar


 

Jättenyttigt att rida utan stigbyglar! Idag tränade vi på sitsen, att inte vika in innerhanden, postitionen över hästen generellt och specifikt vid galoppfattningar där Jossan ramlar framåt och försöka spänna magen vid övergångarna.


En av dem som står i stallet och som tävlar på hög nivå i dressyr gav positiv feedback och tyckte att ekipaget var duktiga och det var dom på det stora hela   




Av hembysmercurius - 15 maj 2013 08:24

Vi har gymnastikhoppat och haft markarbete för första  gången med Mercurius   


Film från i söndags då Jossan gymnastikhoppade:


 

Igår stod det konditionsträning på schemat. Erica följde med ut för hon ville se terrängbanan vid Kalvsvik som vi skulle köra galoppintervaller på. 

Såhär såg ekipaget ut innan vi red iväg

 

Det var som alltid en pigg och glad ponny som kom iväg. Vi gick först runt hela terrängbanan och visade Erica var vi red där. På långa rakan där vi hade tänkt köra intervaller så stod tillfälligt hästar och betade. Så det fick bli plan B, galopparbete på tid. Jossan passade på att träna några byten också, det fungerade bra så det var en glad tjej.

Såhär såg det ut när dom galopperade tyvärr lyckades jag inte vända på filmen...


 

Mercurius blev glad i hatten och brallade loss så vi fick den första avsittningen    Så nu är Jossan skyldig oss tårta! Allt gick bra med både häst och ryttare.


//Anna-Lena

Av hembysmercurius - 12 maj 2013 22:21

Hej!   

 

Tävlingen Lör 11 Maj 2013 red jag LC2 på Hembys Mercurius.

 

Erica red först och det såg bra ut. 

 

Sen var det min tur att sitta upp på uppvärmningen.   Han var VÄLDIGT seg tyckte jag och även om jag gjorde MASSOR av övergångar vart det inte mycket bättre. Han kan ju ha varit trött... Jobbade som sagt massor av övergångar, trav, skritt,galopp. Serpentiner + volter. Och lite sidvärtsflyttning åt båda håll några gånger innan det var dags för mig att gå in på banan och köra pogram. Han var fortfarande seg och jag fick jobba mycket med sitsen och tygel längden. När jag väl fick startsignal kände jag hur jag längde tyglarna och han blev lång. :/ Övergångarna vart seeeega och första galoppen vart inte gjord. Han blev för lång och ökade bara tempot vid galoppfattningen.... Jag var närvös och gjorde misstagen att smacka... jag fortsatte på volten i trav om att i hopp att få honom i galopp. Jag fick en fattning som han sedan bröt av aldelens för tidigt även om jag skänklade och smackade. Mitt självförtroende sjönk till 0% Men det var bara hålla igen klumpen i halsen och skärpa till sig, korta tyglarna och väntade till nästa fattning och hoppades på att det inte skulle misslyckas totalt. Men denna fattning vart bättre och jag fick honom att galoppera en ganska bra bit ut i snett igenom. 

 

Försökte se glad ut iallafall..   

 

Fölängt steg och volter blev väl bättre än den mäst misslyckade galoppen av allt jag har varit med om... Storleken på volten och traven blev jag nöjd med och sista galoppen. Han gick fint i form av det mesta av pogrammet.   

 

Sen var det slut, halt och hälsning. Vart inte så nöjd i överlag av ritten men för att vara första tävlingen med Curre och fick godkänd ritt och rosset så var jag nöjd. Tack till Jennifer som fotade dem här stiliga bilderna: 

 

           

 

Tack o hej.      ///Jossan :)

Av hembysmercurius - 12 maj 2013 22:01

Har varit lite dålig på att hinna skriva   


Vi jobbar med olika saker varje vecka, en dag i veckan har vi teknikträna/bana. Såhär såg det ut senast när det var träning på framdelsvändning i box:

http://www.youtube.com/watch?v=1QoTFpe-UNY


I fredags var det lektion för Jennifer. Denna gång började jag så vi jobbade mycket med övergångar. Skritt, ökad skritt, kortare skritt, vanlig skritt o.s.v Skritt, trav, ökad trav, skritt o.s.v Trav, galopp,trav,ökad trav, kort samlad trav, galopp, o.s.v.    Gick bra blev väldigt svettig efteråt...    Jennifer jobbade med att Curre inte skulle vara för lång i galoppen och han snor tyglarna. Fick läxa att rida mycket utan stibyglar och ha ett hoppspö i handen när jag rider för att tummarna ska peka uppåt. Även jag lägger ner innerhanden i böjt spår ibland.   Såg bra ut när Erica och Curre red. 

Av hembysmercurius - 12 maj 2013 18:37

LC:1


Först möttes vi i stallet kl.10 Tog in Curre och putsade på honom, både jag och Jossan :) Innan hade jag mockat. Putsade mycket och i fredags hade vi duschat honom så att han verkligen lyste men man kan aldrig putsa för mycket ;) A-L tog ut en pall och jag ställde mig och började fläta. Mamma rullade upp de och det blev fina knoppar. Jag får jobba på att fläta till knoppar för att de blev väldigt små knoppar. 

Vi satte på transportskydd och ett bomullstäcke. Jag och Jossan bytte om till vita ridbyxor och allt annat vi behövde. Mammorna lastade och vi åkte från Hesslingby till Högsta Gård där tävlingen hölls, där har vi stått med shettisarna. 


När vi kom fram så tog Jossan, A-L och mamma av täcket och sadlade/tränsade medans jag satte på mig hjälm, vita handskar, plastrong, kavaj och väst. 


Där vi red fram var det ojämt så tog det försiktigt. Gjorde som Jennifer har hjälpt mig och Jossan med under framridningar för lektionerna. Mycket övergångar. Haltar och framridningar. Gas/Broms. Det gick jättebra under framridningen. Jobbade på en åtta i med övergångar från skritt-trav-galopp och halt där man byter volt. Han blev väldigt mjuk och fin och jag gillade formen. 


När jag kom in på banan var han sjukt mjuk och fin. Travade, gjorde halt, travade, gick ned i skritt, gjorde halt, skritt o.s.v. 
Dommaren sa "Varsågod och rid" och jag kom fram i trav. Travade och vände rätt upp. Vände snett igenom och han jobbade fint. På volten föll händerna in lite så  det blev jag  lite missnöjd med men det gick bra. Serpentinerna med övergångar på medellinjen blev riktigt bra och han kom igång bra efteråt och segade inte, bara lite ;) Den ökade traven gick sådär. Han var trög men fick till någon sånär ökning. Den fria skritten missuppfattade jag för jag släppte inte tyglarna helt utan hade kontakt. Men där hade han ett helt ok tempo. Vänster galopp var helt perfekt och han blev inte särskilt lång. Han  gick väldigt fint och i fin form. När jag saktade av tog han lite tygel men det kortade jag upp så gott jag kunde. 
Halten blev riktigt bra fast inte helt perfekt. Han ställde inte riktigt upp korekt med benen. 
Andra galoppen var inge vidare. Han var trög och blev jättelång. Det var  mitt fel då yttertygeln glappade. Det gick väldigt segt och han saktade av för tidigt. Då sparkade jag till honom. Jag försöker undvika att använda för hårda skänklar men nu ville jag bara få fram honom. Det blev ingen vidare fattning men jag ville bara få fram honom så att jag "vann".


Sedan red Jossan och det  såg jättefint ut :)


Vi åkte hem och släppte ut Curre med en välförtjänt slubber mash.


Jättenöjd med tävling, vi har ju faktiskt bara haft honom i 3 veckor ;)


 


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Photo by: Anna-Lena


 






Av hembysmercurius - 12 maj 2013 18:00


I fredags hade jag och Jossan lektion för Jennifer på lilla Curre.


Jossan bärjade rida. Jag gick med när Jossan skrittade med. När hon red såg det superfint ut! 


Jag red sedan och vi jobbade tempoväxlingar och sidvärtes i form av sluta och sidförande. Curre jobbade jättefint och han var verkligen superfin. Han jobbade med bakbenen fast han ibland "tappade" dom och fastnade i sitt lilla "lunk". Curre blir lätt lång i galoppen om man inte håller i honom på yttertygeln. Det är kul när man märker skillnad mellan när han är superlång och bara tar tyglarna så att han om möjligt kan bli ännu längre och när han verkligen går i rättform och kan lägga mer energi på galoppen än att göra kroppen längre. När man saktar av från galoppen tar han också gärna tyglarna och blir lätt väldigt lång. Då gäller det att man håller i honom ordentligt så att han inte kan dra ur tyglarna ur ens händer.
Jag har ett problem med mina tummar. Då och då är tummarna helt prefekta och pekar rätt uppåt men mestadels på volter och i hörnen faller händerna innåt. Det gör så att Curres form inte är helt rätt och det märks skillnad mellan hur jag håller mina händer. Nu har jag fått hemläxa så nu ska jag rida med ett litet hoppspö högst upp på tummarna så att de hamnar rätt :)


Nöjd med lektionen.


Bildlös ;)

Av hembysmercurius - 6 maj 2013 18:52

I lördags red jag ut.


Jag red förbi svinstallarna eller "lilla Kalvsvik" som man också kan kalla det. Red upp förbi åkern och genom björkalén, förbi vägen och genom långa tunneln. Han var jättelugn och så fin. Jag red upp för backen. Det var lite stenigt så jag red bredvid stigen där underlaget var perfekt. Skrittade i skogen och Curre bara myste. Riktigt härligt att höra fågelkvittret  och gunga med i skrittakten. Han är så duktig vår fina lilla ponny, Jossan vi är lyckligt  lottade <3
Vi kom ut från skogen och skrittade på ridvägen. Det var stenigt och gropigt här och där och jag ville först känna på underlaget för att sedan veta vart det gick att trava och möjligtvis galoppera. Red på kanten där det var minst stenar. 
Var lite orolig för att vi skulle rida vilse men det gick riktigt bra. Vi skymtade motorvägen och Kalvsvik. Red på en bit till och vände sedan tillbaka. Det fanns korta sträckor utan gropar och stenar som var riktigt fina att trava på och det var egentligen bara bra för att då fick vi jobba övergångar så att Curre mjuknade och blev mer lyhörd. Det var också en sträcka på ca. 50 m som vi galopperade en samlad galopp på. 
Vid avtagsvägen till skogen och långa smala tunneln fortsatte jag rakt fram uppför en backe för att se vad som fanns där, jag har nämligen inte ridit ut så mycket sedan vi flyttade till Hesslingby då vi har haft en rehabhäst. När vi kom uppför backen såg jag en villa. Thats no problem tänkte jag fast sedan såg jag en välklippt, grön backe och asfalterade vägar. Några höghus var också där. Jag hade kommit till Jordbro. Jag skrattade och Curre trodde jag var knäpp. Vi vände och tog en galopp då underlaget de 50 metrarna från backen till villan var helt underbart. Jag såg till att jag saktade av i god tid innan backen och skrittade nedåt. Mitt i backen så stannade hanoch började äta på en gran. Jag drev på och grälade lite på honom för han kan ju inte äta kvistar med bettet i munnen. Det kan ju fastna i bettet. Jag kom ner och svängde upp mot skogen. Skrittade hemåt och travade lite där underlaget tillät. Höll igång honomoch höll honom vaken med tempoväxlingar och halter. 
När vi skulle igenom tunneln på hemvägen var han först tveksam men det var inga problem. Han gick på rätt igenom tunneln och igenom aleén.  Det är en sluttning nedåt och sedan lutar det svagt uppåt. När jag var säker på att sluttningen var klar så fattade jag galopp. Jag gav efter på tygeln och han ökade tempot. Det var kontrollerat men Curre blev så glad  så att han inte kunde låta bli att ta ett par glädjesprång. När vi skulle sakta av var det lite svårt att få stopp på honom. Först blev jag lite rädd men jag kände att han lyssnade på mig och jag slappnade av. Han  var bara så glad :)

Vi skrittade hem och jag tog också ett varv runt ridhuset. Jag skrittade av för hand runt ridhuset.


Jag är nöjd med lördagen. Vi har hittat grodan Jossan ;) Vi har kysst så många men det var Curre som blev vår prins <3


Ovido - Quiz & Flashcards