Hembys Mercurius

Alla inlägg den 28 september 2014

Av hembysmercurius - 28 september 2014 14:53

Idag var jag på en pay´n jump med Anna-Lena och Curre. Det var superduper kul! Jag har inte hoppat särskilt mycket och min sits i hoppningen är inte särskilt bra. Måste erkänna att vi har en väldigt snäll häst som står ut med att jag flyger upp och ned, råkar dra i tyglarna m.m Jag har inte varit på en pay´n jump på två år så det var väldigt kul att komma ut och känna den känslan igen. Helt annan stämmning än på dressyrtävling, fast dressyren känns tryggast just nu :)


Framridning

Jag och Anna-Lena byggde fram banan med flera andra ryttare och sedan satt jag upp. På framridningen tog jag det ganska lugnt. Jag joggade igång honom i trav, båda varven. Sedan fattade jag galopp och kortade upp honom lite grann. Jag tog krysset två gånger och bröt sedan av, skulle egentligen ha fortsatt i galopp där... Fattade galopp efter ett tag och tog räcket kanske 3 gånger. Han hoppade av för tidigt de två första men sista satte jag. Efter det bytte jag varv och tog oxern två gånger. Första där blev för stor men andra blev bättre. Efter det blev det ett språng på räcke för att stämma av, vet egentligen inte om det språnget var nödvändigt men men... Han fick sträcka på sig i skritt några minuter innan collecting+påcollecting. 


Runda 1; 60 cm

Inne på banan blev han JÄTTETAGGAD. Vilken häst vi har! Han taktade och var verkligen superpigg och med på noterna. Jag var lite osäker på vart jag skulle hålla mig medans den andra ryttaren red så då blev det lite planlös ridning runt ETT hinder vilket självklart var något jag tänkte på till nästa runda. När ryttaren innan mig var klar satt la jag mig på en volt högst framför staraten. volten bara krypte och så kom startsignalen. Fattade galopp och tog ett varv till på volten för att känna lite. Satte sedan igång. Han var sååå fin och tyckte det var jättekul! Jag höll i honom lite för "lagom" så han fick ett något lågt tempo och blev lite för lång. Sprången var runda och fina. Vid hinder nummer 6 tog han ett fint språng men slog sedan på autopiloten då jag somnade lite och han tyckte han att det var lika bra att ta 2:an. Då saktade jag av men kom snabbt in i rytmen igen. Något språng blev kanske lite långt men det är smällar man får ta då man inte riktigt är med. Det blev en felfri runda, superkul! Blev godkänd med fina 46 p.


Mellan
Skritt till parkeringen och tillbaka och sedan in på framridningen igen. Arbetade en hel del skrittarbete för att få ihop honom lite då han var ganska lång under 60. Joggade lite och tog ett språng på räcket som nu var höjt till sjuttio. Kändes bra och blev sedan inropade till collecting.

Runda 2; 70 cm

Nu var jag säkrare på banan och skrittade honom runt  hela banan när andra ryttaren hoppade. När hon var klar joggade jag igång honom. La mig tyvärr för tidigt framför starten, fast red honom runt innan, men volten blev i alla fall bättre. Fick start. Fattade galopp och tog första hindret. Det gick riktigt bra! På 6:an var det lite läskigt, enligt Curre, och jag höll inte tillbaks honom tillräckligt så där tog han ett väldigt stort språng. Ryckte då till i munnen, INTE meningen, och föll framåt en bit. Verkligen inget snyggt språng men på något sätt tog prinsen sig över ändå. Sprången innan och efter var fina. Tyckte det var lite kantigare språng då men det gick bra ändå. Sista hindret hoppade han också av för tidigt på men det gick bra. Fick en felfri runda där också och blev godkänd i stilen 40 p. Han överhoppar en hel del i sjutto men det får vi fila på!


Sammanfattning

Riktigt rolig dag! Då jag inte "hopptävlat" på två år så är jag väldigt nöjd med min och Curres prestation. Blev godkänd i alla moment i båda klasserna. Det är självklart saker som man behöver fila på men som Anna-Lena sa idag "Om allt är perfekt vad är det då för kul". Men vad jag ska tänka till på nästa gång är att hålla tillbaka honom lite och fixa sitsen. Hoppas detta händer fler gånger! Verkligen trevligt :)


Måste bara tacka Anna-Lena för att du hämtade mig tjugo i sju, hjälpte till i stallet, körde mig till Södertälje, byggde fram banan, hjälpte mig under framhoppning, filmade ritterna och kom med bra kritik, hejade, bjöd på lunch och var där. Du är en klippa, tack för allt!


Nu kommer filmerna från båda ritterna+lite bilder :)


70 cm

60 cm
 
 

Ni ser ju vad han överhoppar... :) 

S  

 
Och som jag skrivit är inte sitsen tipptopp... Haha men det ska bli bättre lovar!

       



Tack igen till Anna-Lena och Curre för en jättetrevlig dag!

/Erica






Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards