Hembys Mercurius

Direktlänk till inlägg 12 maj 2013

Tävling Högsta Gård 11/5; Erica

Av hembysmercurius - 12 maj 2013 18:37

LC:1


Först möttes vi i stallet kl.10 Tog in Curre och putsade på honom, både jag och Jossan :) Innan hade jag mockat. Putsade mycket och i fredags hade vi duschat honom så att han verkligen lyste men man kan aldrig putsa för mycket ;) A-L tog ut en pall och jag ställde mig och började fläta. Mamma rullade upp de och det blev fina knoppar. Jag får jobba på att fläta till knoppar för att de blev väldigt små knoppar. 

Vi satte på transportskydd och ett bomullstäcke. Jag och Jossan bytte om till vita ridbyxor och allt annat vi behövde. Mammorna lastade och vi åkte från Hesslingby till Högsta Gård där tävlingen hölls, där har vi stått med shettisarna. 


När vi kom fram så tog Jossan, A-L och mamma av täcket och sadlade/tränsade medans jag satte på mig hjälm, vita handskar, plastrong, kavaj och väst. 


Där vi red fram var det ojämt så tog det försiktigt. Gjorde som Jennifer har hjälpt mig och Jossan med under framridningar för lektionerna. Mycket övergångar. Haltar och framridningar. Gas/Broms. Det gick jättebra under framridningen. Jobbade på en åtta i med övergångar från skritt-trav-galopp och halt där man byter volt. Han blev väldigt mjuk och fin och jag gillade formen. 


När jag kom in på banan var han sjukt mjuk och fin. Travade, gjorde halt, travade, gick ned i skritt, gjorde halt, skritt o.s.v. 
Dommaren sa "Varsågod och rid" och jag kom fram i trav. Travade och vände rätt upp. Vände snett igenom och han jobbade fint. På volten föll händerna in lite så  det blev jag  lite missnöjd med men det gick bra. Serpentinerna med övergångar på medellinjen blev riktigt bra och han kom igång bra efteråt och segade inte, bara lite ;) Den ökade traven gick sådär. Han var trög men fick till någon sånär ökning. Den fria skritten missuppfattade jag för jag släppte inte tyglarna helt utan hade kontakt. Men där hade han ett helt ok tempo. Vänster galopp var helt perfekt och han blev inte särskilt lång. Han  gick väldigt fint och i fin form. När jag saktade av tog han lite tygel men det kortade jag upp så gott jag kunde. 
Halten blev riktigt bra fast inte helt perfekt. Han ställde inte riktigt upp korekt med benen. 
Andra galoppen var inge vidare. Han var trög och blev jättelång. Det var  mitt fel då yttertygeln glappade. Det gick väldigt segt och han saktade av för tidigt. Då sparkade jag till honom. Jag försöker undvika att använda för hårda skänklar men nu ville jag bara få fram honom. Det blev ingen vidare fattning men jag ville bara få fram honom så att jag "vann".


Sedan red Jossan och det  såg jättefint ut :)


Vi åkte hem och släppte ut Curre med en välförtjänt slubber mash.


Jättenöjd med tävling, vi har ju faktiskt bara haft honom i 3 veckor ;)


 


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Photo by: Anna-Lena


 






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av hembysmercurius - 27 augusti 2019 18:59


I helgen insjuknade Curre hastigt och vi fick ta det jobbiga beslutet att ta bort honom. Älskade ponny, vila i frid    ...

Av hembysmercurius - 7 april 2017 12:07

I tisdags så blev Jossan uppvaktad och erhöll Midnight Roxx Minnespris!   Detta pris instiftades 1997 till minne av Josefine Erlandssons älskade New Forst valack Midnight Roxx "Frille" och delas ut årligen till en av Årsta Runstens ponnyryttare ...

Av hembysmercurius - 6 juni 2016 19:52


Idag så firade Mercurius sin 20e födelsedag med att flytta till sin nya fodervärd Camilla och hennes döttrar Lina och Ida. Nu ska Mercurius få fortsätta vara världens bästa Läromästare och vi önskar tjejerna och Curre lycka till! Vi hoppas tjej...

Av hembysmercurius - 1 juni 2016 21:55

Mercurius ska få bli pensionär och ska därför snart flytta till sin fodervärd Camilla Pelkonen med familj. Han ska lära Ida och Lina allt han kan, världens bästa ponny!   Eftersom vår nya ponny redan har kommit så har Mercurius tillfälligt fåt...

Av hembysmercurius - 25 maj 2016 22:36

I helgen så har vi varit på meeting i Hudiksvall. En väldigt trevlig tävlingsplats och bra arrangemang som vi gärna kommer tillbaka till. Vi fick låna husbil av Ing-Marie och LG, tack! Vi bodde superbra och det var toppen att ha något att kunna dra s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards